zz11

Alle mennesker ønsker succes med, det de laver. Det giver vist god mening. Men hvordan får man succes med de projekter, man tager op? Det er et rigtig godt spørgsmål, der kræver mange svar. Succes er nemlig ikke en simpel ting. Den er subjektiv. At være succesfuld for mig er nemlig med god sandsynlighed ikke det samme som at være succesfuld for dig.

Definer målet for din succes

Hvad end du har kastet dig over, kunne du helt sikkert godt tænke dig at lykkedes med det. Det er i hvert fald sjældent, at nogen kaster sig over projekter, de gerne vil fejle i. Men hvornår er dit projekt en succes? Dette er et helt essentielt spørgsmål at stille dig selv, inden du går i gang med noget.

Med følelsen af succes kommer nemlig også selverkendelsen og følelsen af at gøre det godt nok. Hvis ikke du har defineret succesen, vil du ofte aldrig nå den. Specielt, hvis du er et menneske med konkurrencegen, kan du ende med aldrig at blive tilfreds. Dette er farligt og ikke sundt.

En god øvelse er at skrive tre punkter ned på et stykke papir, der skal definere din succes. På den måde har du lavet en lille kontrakt med dig selv om, at du vil klappe dig selv på skulderen, når disse tre mål er nået. Du kan selvfølgelig altid lave nye mål, når de gamle er nået. Så længe du stopper op og anerkender dit eget arbejde.

glæde

Fokus og målrettethed

Hvis du vil have succes, kræver det hårdt arbejde. Intet kommer let. Derfor kræver det både fokus og målrettethed at lykkedes med de fleste projekter her i livet. Vedholdenhed er selvfølgelig også helt essentielt. Evner du ikke at holde ved og kæmpe videre, når noget bliver hårdt, kommer du med god sandsynlighed ikke i mål med projektet.

Med projekter, du går op i, kommer også altid ofringer. Vi kan ikke nå alt her i livet. Selvom det kunne være dejligt. Derfor må vi ofte prioritere og vurdere, hvad der er vigtigst for os. Du må altså sætte dig ned og vurdere, hvilke projekter du allerhelst vil have succes med.

Brug hjælpen omkring dig

Ingen mennesker når til tops uden hjælp. Det gælder de små projekter og de kæmpestore projekter. Hvis du for eksempel er i gang med at opbygge din egen virksomhed, skal du ikke holde dig for fin til at spørge om hjælp hos folk, der ved mere end dig. At bygge en virksomhed op kræver både hårdt arbejde og en skarp marketing plan. Du kan læse mere her og få hjælp til, hvordan du markedsfører din virksomhed bedst muligt.

Dette er naturligvis blot et eksempel. En hjælpende hånd kan komme alle steder fra.